wtorek, 21 kwietnia 2015

Airbus Military EC-725 dla Polskich Sił Zbrojnych

Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało, że do sprawdzeń weryfikacyjnych zakwalifikowało oferowany przez Airbus Military śmigłowiec EC-725 Caracal. Oferty konkurencji czyli firm AgustaWestland wraz WSK PZL Świdnik S.A oferującej helikopter AW.149 i Sikorsky  Polskimi Zakładami Lotniczymi Sp. z o. o. z Mielca, która proponowała maszynę UH-60 Black Hawk zostały odrzucone z przyczyn formalnych. Zamówienie  na nowe wiropłaty zostało zmniejszone z zapowiadanych 70 do 50 sztuk. Pierwsze nowe śmigłowce powinny trafić do Polski w 2017 roku. 

Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało, że do sprawdzeń weryfikacyjnych zakwalifikowało oferowany przez Airbus Military śmigłowiec EC-725 Caracal. Jeśli tylko europejska konstrukcja spełni zakładane wymagania, co jest niemal pewne to umowa zostanie podpisana na jesieni br., a pierwsze helikoptery trafią do Sił Zbrojnych RP w 2017 roku. Liczba śmigłowców, które zostaną pozyskane została jednak obniżona z zakładanych 70 do 50 sztuk. Polska ma otrzymać 16 śmigłowców w wersji transportowo-wielozadaniowych, 8 do zwalczania okrętów podwodnych, 8  przeznaczonych dla Wojsk Specjalnych, 5 do ewakuacji medycznej i 13 bojowego poszukiwania i ratownictwa (CSAR). 

Wybór helikopterów EC-725 Caracal wywodzących się konstrukcyjnie z francuskich śmigłowców Eurocopter AS.532 Cougar jest zaskakujący jako, że ta konstrukcja nie była faworytem tego przetargu. Z drugiej strony ta maszyna od początku najbardziej spodobała się polskim wojskowym, którzy zwracali uwagę na to, że jest większa od konkurencji i dysponuje sporym zapasem mocy. 


Maszyny tego typu trafiły już na wyposażenie sił zbrojnych Francji, Brazylii, Malezji i Meksyku, a wśród krajów, które zamówiły te maszyny można wymienić Kazachstan, Indonezję i Tajlandię. Caracale były używane bojowo przez francuskich specjalsów m.in. w czasie wojny w Afganistanie. 


Zmniejszenie zamówienia na nowe śmigłowce dla Polskich Sił Zbrojnych otwiera drogę do przedłużenia eksploatacji rosyjskich maszyn Mi-17 oraz zakupu ewentualnych nowych wiropłatów tego typu. W ciągu najbliższych kilku lat MON prawdopodobnie rozpocznie również przetarg na ciężkie helikoptery transportowe. Wśród potencjalnych konstrukcji, które mogą wziąć udział w tym postępowaniu wymienia się CH-47F, CH-53K i AW.101. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz